ПРО ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ ОСББ
Законом передбачається подвійний облік води: по всій будівлі (або під'їзду) і по кожній квартирі (або приміщенню, що має окремого власника).
Такий облік слід поетапно впроваджувати протягом трьох років з моменту вступу в силу Закону про облік тепла та води, а саме - до 2 серпня 2020 року.
При цьому термін установки комерційного вузла обліку води (загальнобудинкового лічильника) закінчується:
2 серпня 2018 року - для нежитлових будівель;
2 серпня 2019 року - для житлових будинків.
Обов'язок обладнати будівлю вузлом комерційного обліку (загальнобудинковим лічильником) покладено на власника будівлі, а у випадку з житловими будинками - на всіх співвласників, які представлені їх ОСББ або домоуправляющім.
Обов'язок обладнати приміщення вузлом розподільного обліку (індивідуальним лічильником) покладено індивідуально на власника приміщення (власника квартири) або на власника будинку (якщо в будинку немає приміщень, що є окремими об'єктами нерухомості і належать іншим людям). Розподільному лічильнику необхідно стояти на кожному місці відгалуження систем водопостачання в приміщенні (квартирі).
Закріплюючи обов'язок власника забезпечити свої приміщення окремими лічильниками, Законом не передбачається компенсації витрат на це.
З цього можна зробити висновок, що покупка та установка індивідуальних лічильників повинна фінансуватися власниками приміщень (зокрема, власниками квартир), а покупка та установка загальнобудинкового (комерційного) лічильника повинна фінансуватися усіма співвласниками багатоквартирного будинку (фактично - ОСББ).
Обслуговування (в тому числі, своєчасна повірка) вузла комерційного обліку здійснюється відповідно до формулюванням Закону оператором зовнішніх інженерних систем. Оператор зовнішніх інженерних систем - це їх балансоутримувач. У багатьох будинках балансоутримувачем інженерних систем вже стали ОСББ (або управляючі, якщо в будинку не створено ОСББ), в деякі інші будинки - постачальна компанія.
Для компенсації витрат оператора зовнішніх інженерних систем для споживачів (а також власників приміщень, обладнаних індивідуальними системами опалення та / або гарячого водопостачання) передбачений спеціальний внесок на обслуговування та заміну вузла комерційного обліку. Розмір внеску визначається окремо для кожного будинку і розподіляється на 5 років (або інший термін за згодою сторін). Внесок має строго цільове призначення, і має витрачатися виключно на установку, обслуговування та заміну комерційного лічильника.
Обслуговування вузла розподільного обліку (індивідуального лічильника) здійснюється за рахунок власників таких вузлів, якщо інше не встановлено договором або законом - саме це передбачено в ч. 2 ст. 6 Закону про облік тепла та води. Тобто, кожен сам відповідає за свій індивідуальний лічильник.
При цьому лічильник підлягає:
- періодичній перевірці, яка проводиться постачальною компанією, - в терміни, передбачені договором на надання послуги.
Відповідальність за порушення Закону про облік тепла та води:
Відносно споживачів (фізичних та юридичних осіб (та їх керівництва) можуть застосовуватися тільки адміністративні штрафи, зокрема, за самовільне використання гарячої та холодної води без приладів обліку (якщо використання приладів обліку обов'язкове). Штрафи, які використовуються як альтернатива попередження, складають від 170 до 850 грн. для громадян або від 510 до 1360 грн. для керівництва підприємств.
Відповідно, саме така буде відповідальність для споживачів, які не встигають встановити водяні лічильники до 2 серпня 2020 року.
Адміністративна відповідальність також буде наступати для споживачів за пошкодження лічильників, спотворення їх показників, за перешкоджання доступу перевіряючих до загальнобудинкового лічильника.